جذابيتهاي عکاسي تبليغاتي
عکاسي تبليغاتي شاخه بسيار جذابي از عکاسي صنعتی است به شرط آنکه عکاس بتواند تفکرو سلايق خود را در عکس بگنجاند. اگر با حوضه هاي ديگر عکاسي مقايسه کنيم مي بينيم که تقريبا در هيچ يک از شاخه هاي عکاسي به اندازه عکاسي تبليغاتي نظرات سفارش دهنده در کار دخيل نيست. با توجه به اين نکته مهم به عقيده من عکاساني مي توانند از کار خود لذت ببرند که عقايد کارفرما را در ذهن خود به دقت آناليز کنند، نقاط ضعف و قوت نظرات وي را بررسي نمايند و با توجه به هدف نهايي کار ، بعد از تصميم گيري صحيح با استفاده از زبان تفاهم آميز ، تا حد امکان تفکر و سليقه خود را به وي منتقل کنند و بعد از جلب موافقت وي عکسي بگيرند که ناشي از برآيند تفکرات کارشناسانه و نگاه زيبا شناسانه باشد.
عکاسي صنعتی تبليغاتي (1)
عکاسي صنعتی تبليغاتي يکي از خدماتي ترين رشتههاي عکاسي است. در اين رشته نه تنها بايد حداکثر تسلط به تئوري و تکنيک را داشته باشيم بلکه به بسياري از وسائل، علاوه بر دوربين احتياج پيدا خواهيم کرد، از فونهاي رنگي تا ميزهاي مخصوص کار از وسائل جنبي نورپردازيهاي پيچيده تا سه پايه و پانتوگرافهاي بزرگ و از همه مهمتر استوديوهاي عظيم و مملو از وسائل نورپردازي فقط به درد عکسبرداريهاي صنعتي- تبليغاتي ميخورند.
هر گونه عکسي که در خدمت معرفي، تبليغ و يا فروش توليدات يا کالائي باشد، عکاسي صنعتی - عکاسي تبليغاتي به حساب ميايد. يکايک مواد غذائيها، انواع وسائل زندگي، هر نوع مبلمان و ماشين چه با حضور انسان چه بدون مدل در زمره عکس تبليغاتي است. خطوط توليد، کارخانههاي صنعتي و فني در مراحل و زواياي مختلف عکاسي صنعتی محسوب ميشوند. معمولاً اين نوع عکاسي صنعتی يک سفارش دهنده نيز دارد: صاحبان صنايع، ارگانهاي دولتي، بخشهاي اقتصادي و بازرگاني، روابط عموميها و سازمانهاي تبليغاتي و در ضمن گرافيستها و طراحان صنعتي- هنري، همه و همه سفارش دهنده و محتاجان و علاقمندان عکاسي صنعتی - تبليغاتي هستند.
هر چه عکاس تبليغاتي تجربه و اطلاعات بيشتري دربارهي سفارشات حرفهي خود داشته باشد موفقتر و صاحب نام تر خواهد بود. تسلط و در اختيار داشتن وسائل و فضاي مورد لزوم، رمز موفقيت عکاسان صنعتي است.
بطور مثال معرفي تصويري از يک يخچال خانگي، از چيدمان مواد درون يخچال، مدل کدبانوي منزل و يک کودک در ضمن فضاي واقعي يا ساختگي يک آشپزخانه در حد يک صحنه سينمائي دردسر و اشکال خواهد داشت، مضافاً اينکه نورپردازي اين صحنه احتياج به فلاش يا چراغهاي متنوع و متعدد خواهد داشت. در ضمن عکاس نه تنها نورها را بايد بشناسد بلکه فيلم، دوربين، لنز، سه پايهي مناسب اين عکسبرداري را نيز بايد در اختيار داشته باشد.در اين نوع عکاسي صنعتی ما موظفيم گوياترين، بي عيب و نقصترين و حرفهايترين عکس در خدمت صنعت و تبليغات را بياندازيم. البته هر چه سفارش دهندگان حرفهايتر باشند و بتوانند بعضي از مسائل جانبي کار از قبيل چيدمان، زاويه و ژست مدل و سوژه را کمک کنند کار ما آسانتر خواهد شد و ميتوانيم تمرکز خود را روي نورپردازي و زيبائي، نور و رنگ صحنه و سوژه نموده و خانه آخر يک عکس يا اسلايد کاملاً حرفهاي تحويل بدهيم. تماس با بازار فروش و دنياي توليدات، شناخت و رعايت نوآوري و خلاقيت در عکاسي صنعتی- عکاسي تبليغاتي همانند تسلط به دوربين و کار در استوديو اهميت دارد.
براي مسلط شدن به عکاسي تبليغاتي بايد تمرينات و درسهاي اين رشته را در رابطه با ابعاد سوژهي مورد نظر تقسيم بندي کرد. هر دانشجو بايد بداند که اگر سوژهي مورد نظر يک فضاي شش متري دکور در پس زمينهي خود دارد چه وسائل چه لنز و دوربين و چه نوع چراغهائي لازم است. اين يک فکر کودکانه و غير حرفهاي است اگر فکر کنيم ميتوان با يک فلاش دستي و دوربين 135 عکس حرفهاي انداخت.
اگر قرار باشد اجاق گاز 6 شعله همراه يخچال سايد باي سايد و ساير وسائل برقي در آشپزخانهاي وسيع همراه دو مدل زنده مادر و بچه عکاسي شود، نه تنها بايد يکايک وسائل مورد نظر کاملاً واضح خوشرنگ و با ابعاد منطقي عکاسي شود بلکه تمام فضاي آشپزخانه، قفسهها، ميز و صندليها و مدلهاي زنده نيز بسيار روشن و حرفهاي نورپردازي شوند.
حال اگر از تمام فضاي عکس فوق فقط يک آب ميوه گيري با نمايش مارک آن و همراه دستهاي کدبانوي منزل بايد عکاسي صنعتی شود، قوانين و وسائل بکلي عوض خواهد شد. از زاويه دوربين تا لنز آن از چراغهاي مورد لزوم تا فضاي تصويري بايد تغيير کند. و باز اگر از تمام فضاي عکس اوليه يک ليوان آب پرتقال همراه يک پرتقال نصفه بايد عکاسي صنعتی شود. باز بايد همه چيز را بهم ريخت و وسائل و دکور و نورها را در خدمت رنگ آب پرتقال و فرم اشتها آور پرتقال قرار داد. آخر کار اگر قرار باشد فقط از دو سه عدد قاشق و چنگال استيل مارکدار و گران قيمت موجود در دکور آشپزخانه فوق عکاسي صنعتی کرد احتمالاً بايد سوژه را به استوديوي عکاسي صنعتی آورد و در يک حجلهي نوراني سفيد عکاسي کرد و احتياجي به آشپزخانه و دکور نداريم. شانس و موفقيت عکاسان در رشتهي تبليغاتي بيشتر مربوط به نيروي فکري و کمکي است که باعث دلگرمي و نجات آنها خواهد شد. طراحان هنري، مديران فروش و گرافيستها نيروي نجات بخش عکاس تبليغاتي هستند. بيشتر مواقع طراحي دکور- چيدمان وسائل و از همه مهمتر زاويهي ديد شئی مورد نظر را آنها انجام خواهند داد و عکاس وظيفه سنگين و حرفهاي نورپردازي، انتخاب فيلم و لنز مناسب را بعهده دارد. در دنياي حرفهاي عکاسي تبليغاتي حداقل چهار نفر در خلق يک اثر شرکت دارند.
با توجه و دقت ميتوان عکاسي تبليغاتي را آسانتر سر و سامان داد:
در ضمن، عکاسي تبليغاتي ممکن است همراه با مدل جاندار( انسان يا حيوان ) باشد در اين مواقع نه تنها نميتوان سوژهي اصلي را که يک سوژه تبليغاتي است فداي جذابتر شدن مدل زنده کرد بلکه بر عکس مدل زنده بايد مانند هر وسيله يا تکنيک ديگر نيز در خدمت سوژه اصلي باشد.
دانش و تمرينات ضروري در عکاسي تبليغاتي
* يادگيري و کاربرد نور و موارد مصرف هر کدام (اسپات- مستقيم- نرم)
*کار با مقواي خاکستري 18٪ و يادگيري محاسبهي حرفهاي نورپردازيها شناخت کامل کنتراست و هارموني نور در رابطه با سوژههاي تبليغاتي.
* شناخت کامل دوربين بزرگ و لنزهاي آن در رابطه با نوع سوژه.
* دانش شناخت فيلمهاي موجود- رنگ- کنتراست و ظهور آنها.
* دقت و توجه کامل، به خواسته و سليقهي سفارش دهنده و نوع و محل مصرف عکس شما.
* نوآوري و عدم کپي برداري از نمونههاي مشابه با مطالعهي کارهاي بقيه عکاسان.
* تمرين و سعي در گروهي کار کردن با طراحان و گرافيستهاي حرفهاي صنعتي- تبليغاتي
برچسب : عکاسي صنعتی , عکاسي تبليغاتي, نویسنده : Saghar ghorfesazan بازدید : 327